Historia karate tradycyjnego
Historia karate tradycyjnego
Ewolucja
karate tradycyjnego osiągnęła swój końcowy etap około 1930 roku na terenie
Japonii. Podstawowe techniki wzięły wcześniej początek w to-de, sztuce walki
bez broni, która rozwinęła się na japońskiej wyspie Okinawie. Rozwój to-de
nastąpił, gdy ówczesne władze Okinawy zabroniły ludności posiadania
jakiejkolwiek broni. Samo okinawskie to-de oparte było na chińskiej sztuce
walki, znanej jako chuan- fa. Korzenie chuan- fa sięgają ponad tysiąc lat
wstecz. Ogólnie uważa się, iż największy wpływ na rozwój okinawskiego to-de
miała odmiana chuan-fa, zwana nan-pei-chun, która rozkwitła w chińskiej
prowincji Fukien. Rezultatem uzupełnienia filozofii sztuk wojennych o
podstawowe techniki to-de stało się karate tradycyjne. Nastąpiło to około roku
1600, kiedy rozmaite japońskie sztuki walki zlały się w jedno, zarówno pod
względem techniki jak filozofii. Właśnie stopienie się sztuki walki w jeden
system sztuk wojennych zdecydowało o powstaniu budo. Razem z budo narodziła się
potrzeba ustawicznego poszukiwania doskonałości człowieka W obrębie karate
tradycyjnego istnieje wiele tak zwanych stylów (systemów szkół ). Jednakże
dzielą się one na 2 zasadnicze grupy: shuri-te (włącznie z tomari-te) oraz
naha-te. Shuri-te rozwinęło się w okręgu Okinawy zwanym Shuri ( obecnie
wchodzącym w skład miasta Naha). Shuri-te opiera o się na chińskiej chuan-fa z
okresu 1400 A.D. Zostało rozwinięte w sobie tylko właściwy sposób w
geo-politycznych warunkach Okinawy. Naha-te wywodzi się wprost od nan-pei-chun
z lat 90-tych ubiegłego stulecia. Zostało sprowadzone do okinawskiego okręgu
Nahabezpośrednio z chińskiego Fukien. Różnice pomiędzy karate tradycyjnym a
szkołami nowoczesnymi Karate tradycyjne, czyli oryginalne karate, powstało w
Japonii jako sztuka walki. Praktycznie rzecz biorąc karate tradycyjne opiera
się na koncepcji „ciosu kończącego”.Cios kończący definiuje się jako
tech-nikę wystarczającą do unieszkodliwienia przeciwnika. Wraz z techni-kami
towarzyszącymi technika ciosu kończącego jednoczy w sobie moc całego ciała,
skupiając ją na jednym uderzeniu. Przebieg zawo-dów karate tradycyjnego od
początku do końca oparty jest na sztuce samoobrony. Jedynie technika ciosu
kończącego zaliczana jest jako zdobyty punkt. Co więcej, zgodnie z zasadą, że
cios kończący jest ostatnim ciosem zadanym w walce, w zawodach karate
tradycyjnego starcia prowadzone są do zdobycia 1 punktu. Dzięki ścisłemu
prze-strzeganiu tej zasady do minimum sprowadzona zostaje ilość posu-nięć i
niestarannie wykonanych technik. Podobnie jak w przypadku każdej innej sztuki
samoobrony, wzrost i waga przeciwnika nie są tu ani określone, ani też istotne.
Zasady samoobrony wymagają gotowości odparcia ataku każdego prze-ciwnika,
niezależnie od jego wagi i wzrostu. Co więcej, niejedno-krotnie napastnik bywa
potężniej zbudowany od napadniętego. Jako dyscyplina sportu, karate tradycyjne
wykorzystuje zawody jako jeden ze środków treningowych i sposób wzbogacenia
ogólnego rozwoju człowieka poprzez osiągnięcie lepszej równowagi emocjonalnej,
dyscypliny wewnętrznej i zgodności z zasadami etykiety. Razem wzięte, cele te
wyznaczają zrąb przepisów spor-towych karate tradycyjnego. Korzenie innych,
nowoczesnych szkół karate sięgają w swym rozwoju karate tradycyjnego. Nowe
szkoły oparły swoje techniki i postawy na bazie uderzeń i kopnięć japońskiego
karate. Zachowując podobieństwo zewnętrzne, szkoły te wprowadziły jednak
zasadnicze modyfikacje. Zapewne najbardziej brzemienna w skutki okazała się
zmiana podejścia filozoficznego i przeniesienie nacisku ze sztuki walki i
samoobrony na rzecz punktowanej konkurencji sportowej, polegającej na zadawaniu
ciosów i kopnięć. Przykładowo, nie potrzeba eksperta, by zauważyć, że szkoły
nowoczesne przejęły z karate sposoby uderzeń i kopnięć jedynie w najbardziej
ogólnym i dowolnym sensie. Punkty w walce sportowej przyznawane są tam na
podstawie możliwie jak najszybszego i jak najbardziej precyzyjnego trafienia w
cel pięścią lub stopą. W tej sytuacji niepotrzebny stał się wymóg „ciosu
kończącego”. W rezultacie zbędne okazało się wkładanie w uderzenia siły
powstałej z ruchu całego ciała. Co więcej, główny nacisk położony został na
oszczędność ruchów. W tym najważniejszym względzie dynamika ciała nowoczesnych
szkół karate jest całkowitą odwrotnością dynamiki w karate tradycyjnym.
Wyzbywszy się wymogu ciosu kończącego, nowe szkoły karate oparły w zamian swe
przepisy sportowe na systemie wielo-punktowym. W przypadku organizacji karate
nowoczesnego mamy zazwyczaj do czynienia z systemami przyznającymi albo trzy,
albo sześć razy pół punktu. Karate tradycyjne opiera się na sztuce samo-obrony.
Jako że w konsekwencji waga i wzrost przeciwnika są bez znaczenia, nie istnieją
kategorie wagowe. Tymczasem nowoczesne szkoły karate spoglądają na walkę z
perspektywy konkurencji sportowej, a nie sztuki. Stąd jedna z nowoczesnych
szkół karate ma aż siedem różnych kategorii wagowych.
Instruktor karate tradycyjnego
Tradycje, etykieta i postawa budo oraz wszystkich innych sztuk wojennych
Japonii sięgają korzeniami wiele stuleci wstecz. Jednym z najważniejszych
aspektów tego dziedzictwa jest postać nauczy-ciela ze wszystkimi powinnościami.
Obowiązki instruktora karate porównuje się do zasady działania kompasu, w tym
sensie, iż wskazuje on swym uczniom prawidłowy kierunek drogi; zyskuje szacunek
i zaufanie uczniów dając przykład nienagannej postawy i nieskazitelnego
charakteru; poprzez ustawiczny wysiłek i pracę nad podniesieniem się na wyższy
poziom techniczny zawsze o krok wyprzedza rozwój swojego ucznia, znowu
wskazując tym drogę; dzięki uważnej analizie fizycznej, psychicznej i
psychologicznej kondycji ucznia zawsze znajduje się w odpowiedniej pozycji, by
pokierować jego rozwojem we właściwym kierunku. Tak rozumiany symbol kompasu
jest wskaźnikiem oddania i poświęcenia się standa-rdom karate tradycyjnego,
jako instruktora, trenera i nauczyciela.
Kumite karate tradycyjnego
Jednym z trzech elementów wchodzących w skład karate jest kumite
(w zakres ćwiczeń karate wchodzą:
kihon-doskonalenie techniki,
kata-walka z pozorowanymi przeciwnikami
kumite – walka z przeciwnikiem rzeczywistym)
Jest to walka, w której wykonywane „pustymi rękoma” (nieuzbrojoną
dłonią) techniki podstawowe nabierają konkretnego sensu w konfrontacji z
rzeczy-wistym przeciwnikiem. Poprawność i sumienność wykonania technik stanowi
podstawę kumite. Nie jest łatwo to sobie uświa-domić, zwłaszcza początkującym.
Dopiero po pewnym czasie stop-niowo przychodzi zrozumienie, że kumite to taki
rodzaj walki z przeciwnikiem, który ma na celu służyć wyłącznie własnej
ekspresji i samodoskonaleniu. Niezbędne jest zatem podjęcie maksymalnego
wysiłku fizycznego i psychicznego, który pozwoliłby utrzymać stałą koncentrację
w wykonywaniu każdej techniki z odpowiednią sprawnością i siłą. Celem jest
uniemożliwienie przeciwnikowi skutecznej reakcji. Zależnie od osiągniętego
poziomu zaawan-sowania walki są prowadzone w rozmaity sposób. Rozróżniamy trzy
kategorie:
podstawową (ustalony dystans i zapowiedziane techniki -kihon ippon
kumite),
półwolną (dystans dowolny, na pierwszą, zapowiedzianą technikę ataku wykonywaną
w ustalonym czasie -jiyu ippon kumite)
wolną ( walczący mogą stosować bez zapowiedzi dowolne techniki, zachowując
jednak pełną kontrolę nad uderze-niem, tak by nie spowodować obrażeń u
przeciwnika-jiyu kumite).
Skoro ostatecznym celem karate jest panowanie nad sobą i swoimi emocjami, jasna
staje się przyczyna, dla której kumite w kategorii wolnej jest ostatnim stadium
treningu w tej formie karate. Niestety, pomimo ogromu wysiłków, wkładanych
przez instruktorów w uświadomienie ogółowi, że walka karate nie jest zwykłą
bijatyką ani też środkiem do nacisku i przemocy, negatywne konotacje karate są
w dalszym ciągu mocno zakorzenione w społeczeństwie. Po dziś dzień są jeszcze
ludzie, dla których karate kojarzy się wyłącznie z „mordobiciem” lub
„rozbijaniem desek”. Oczywiście, karate bywa również i takie, ze swej
istoty podobne jest do noża, który może być wykorzystany z pożytkiem lub
szkodą, zależnie od intencji, w jakiej go użyto. Starcie z kimś, kto przede wszystkim
jest kolegą z dojo, a potem dopiero przeciwnikiem, stanowi wyzwanie, służyć ma
wyłącznie podniesieniu ducha walki przy zdecydowanej woli niedopuszczenia do
konfrontacji li tylko dla zademonstrowania własnej przewagi. Siła i sprawność,
w odłączeniu od głębszego celu, któremu powinny służyć, stają się przymiotami
pozbawionymi większej wartości.
Kata karate tradycyjnego
Esencją karate są kata (formy). Składają się one z serii sko-ordynowanych i
harmonijnych ruchów, które wykonywane są z zachowaniem ustalonej kolejności i
określonego rytmu. Każde kata przedstawia wyimaginowaną walkę z kilkoma
przeciwnikami jednocześnie. Defensywne przeznaczenie karate widoczne jest już w
samej kolejności ruchów kata, które rozpoczynają się zawsze od pozycji obronnej.
Karateka nigdy nie atakuje pierwszy, ani nie wykorzystuje opanowanych technik,
stosując przemoc. Każde kata składa się z serii następujących po sobie ruchów,
wykonywanych wzdłuż linii zwanej embusen. Ostatni ruch kata powinien wypaść
dokładnie w tym samym punkcie, w którym rozpoczęto ćwiczenie. Oczywiście po
bezbłędnym wykonaniu wszystkich technik pozorowanej walki. Pozostawanie w
czujnej gotowości (zanshin) jest integralną częścią kata i powinno być równie
doskonałe jak zachowanie w ćwiczeniu określonej pozycji (kamae). Każde kata ma
własne cechy charakterystyczne, które ćwiczący powinien wydobyć na jaw,
odciskając indywidualne piętno na wykonywanych technikach ręcznych i nożnych,
nie zapominając nigdy o wyimaginowanym przeciwniku. W trakcie wykonywania kata
należy zwrócić uwagę na naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni, regularny
oddech i zachowanie czujności (nie może to jednak prowadzić do usztywniania
się). Przede wszystkim trzeba jednak osiągnąć niezbędny stopień koncentracji
wewnętrznej ( duchowej). Równoczesne zachowanie wszystkich tych elementów
sprawia, że ruch staje się płynny i harmonijny, rytmiczny i pełen wdzięku, co
jest spowodowane tym, że siła zostaje użyta we właściwym momencie, a ciało
wprawione w ruch z elastycznością i swobodą. Żaden ruch kata nie jest zbędny.
Ciąg określonych technik w każdym ćwiczeniu to nie działania spektakularne,
podjęte dla wywołania efektu wizualnego, lecz ruchy uzasadnione przewidywanym
przebiegiem walki, studiowane i doskonalone przez mistrzów karate, którzy je
tworzyli. Jedni robili to dla nabycia siły fizycznej, wzmocnienia muskułów i
kości, inni dla poprawienia refleksu i zwiększenia szybkości. Jeśli chodzi o
klasyfikację, kata generalnie dzielimy na należące do stylu Shorei (siła i moc)
i stylu Shorin (szybkość i lekkość). Ćwiczenie kata rozpoczyna się od nauki
pięciu podstawowych form z grupy Heian. Określenie to pochodzi od nazwy
historycznej stolicy Japonii, Kyoto, która oznaczała „panuj w pokoju i ze
spokojem”. Pozwala to zrozumieć głębszy sens użycia pojęcia Heian w
zastosowaniu do pierwszych pięciu kata. Opanowanie ich w wystarczającym stopniu
daje adeptom sztuki karate podstawy, pozwalające na wyrobienie w sobie
szybkości, refleksu, umiejętności technicznych i siły fizycznej. Przede
wszystkim jednak umożliwia uzyskanie spokoju wewnętrznego. To zaś z kolei
stanowi gwarancję skutecznej samoobrony. Po formach z grupy Heian następuje
długa lista kata wyższych (bardziej złożonych). Należą do nich ćwiczenia z
serii Tekki, Bassai, Empi, Join, Kanku, Jitte, Gankaku, Hangetsu i wiele
innych. To właśnie dzięki ćwiczeniu kata karate przetrwało do dzisiejszych
czasów. Połączenie wszystkich technik w ramach poszczególnych kata sprawiło, że
dziedzictwo wspaniałej sztuki walki jaką jest karate nie zostało zaprzepaszczone,
lecz przekazywane z pokolenia na pokolenie, dotrwało do naszych dni.
(Na podstawie pism i wypowiedzi Hidetaki Nishiyamy, wygłoszonych na seminarium
w Warszawie w dn. 23 -25stycznia 1995 opublikowane w Świecie Karate – magazynie
PZKT październik 1998)